خداوند ـ عزّوجلّ ـ می فرماید : «ای محمّد! اگر آفریدگان به ساخته های شگفت من می نگریستند، جزمرا نمی پرستیدند و اگر شیرینی یاد مرا در دل هایشان می چشیدند، ملازم درگاه من می شدند و اگر به ظرائف نیکی های من می نگریستند، به چیزی جز من نمی پرداختند» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

کانون بانوان کوثر

شهاب الدین یحیی مشهور به شیخ اشراق از دانشمندان سده ششم هجری در سال 549 ه.ق در روستای سهرورد از توابع خدابنده به دنیا آمد .تحصیلات مقدماتی را در شهرستان مراغه نزد امام مجد الدین جیلی به پایان رسانید وپس از ان برای ادامه تحصیلات به اصفهان مهد علم و فرهنگ ایران رفت وبسیاری از کتب فلسفی را که در آن سامان بود آموخت وتحصیلات صوری خود را نزد ظهیرالدین قاری یا فارسی کامل کرد.

                                          

بعد از اینکه تحصیلات خود را در اصفهان به پایان رسانید به سفر در داخل ایران پرداخت وبا بسیاری از مشایخ تصوف ملاقات کرد ومجذوب آنان شد ودرهمین زمان بود که راه تصوف را پیمود.پس از آن به خارج از ایران از جمله به آناتولی و شامات سفر نمود ودریکی از سفرها از دمشق به حلب رفت ودر انجا با ملک ظاهرپسرصلاح الدین ایوبی و دانشمندان دیگرآشنا شد.ملک ظاهر بسیار مجذوب حکیم جوان شد واز او خواست تا در حلب پیش او ماندگار شود در این زمان 30 سال ازعمرسهروردی سپری شده بود. وی میان عرفان و فلسفه که تا آن روزگار از یکدیگر دور بودند پیوندی استوار برقرار کرد.سهروردی داستان های ایران باستان وحکمت وعرفان قدیم را درلوای باطنی قرآن مجید تفسیرمی نماید.رمزوزبان رمزی از ویژگی های آثارشیخ اشراق است او دررساله های گران قدرش زبان رمز را بکارمی برد،تا شهد شیرین کلامش را از دسترس نااهلان دور بدارد .نیت سهروردی درتدوین آثارش به عمد احیای حکمت ایران باستان بود .عین عبارت شیخ در این باب چنین است :در ایران باستان امتی بودند که به حق راهنمایی کردند وقایل به حق بودند.اینان حکیمان فاضلی بودند که نباید انان را با مجوسان اشتباه کرد من حکمت شریفه ی نوریه ی آنان را که ذوق افلاطونی واسلاف او نیز بر آن گواهی دارد ،در کتاب حکمت الشراق زنده کردم وکسی در این امربر من پیشی نگرفته است .

به دلیل گستاخی ها واستفاده از تعبیرات ایرانی وبهره بردن از حوزه ی دیانت زرتشتی، متعصبان و خام اندیشان وی را به بی دینی و الحاد متهم کردند وعلمای حلب خون او را مباح شمردند .سرانجام صلاح الدین ایوبی فرمانروای مصر و شام فرمان قتل حکیم را صادر کرد ودر روز5 رجب سال 587 ه.ق در سن 38 سالگی در زندان خفه اش کردند وجسد اوچندین روزبه دار آویخته بود.

شیخ اشراق درعمرکوتاه اما پربارخود تالیفات متعددی از خود برجای گذاشته است . نگارش 50 جلد کتاب به زبان های فارسی و عربی از جمله شاه کارهای وی در دوران حیاتش می باشد.

برخی از تالیفات حکیم سهروردی:

-     4 کتاب بزرگ تعلیمی ونظری به زبان عربی:تلویحات مقامات ،مطاومات وشاه کار سهروردی ،حکمت اشراق که مختص به بیان عقاید اشراقی است.

-          حکایت های رمزی و اسراری :عقل سرخ ،آواز پر جبرئیل،...

-          رساله های کوتاه:هیاکل النور،یزدان شناخت وبستان القلوب و...

-     تحریرها وترجمه ها و شرح ها وتفاسیری که برکتب فلسفی قدیم و نیز قرآن کریم و احادیث نوشته که مبتنی بررساله ی فی العشق ابن سینا

-          دعاها ومناجات نامه که سهروردی آنها را الواردات والتقدیسیات نامیده است مانند:سفیرسیمرغ

برگرفته ازفصل نامه ی فرهنگ زنجان شماره های 2و10و11با تلخیص

      ارسالی:مریم میرزایی




فاطمه حاجی حسنی ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 12:49 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6


بازدید دیروز: 16


کل بازدید :25003
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<